Jag har tidigare hört om folk som får problem när unghöns får kycklingar. Hönsmamman kallas för tonårsmorsa och överger sina kycklingar eller bryr sig inte om dom tillräckligt mycket. Inte helt PK kanske att kalla de för tonårsmorsor. Det finns ju tonårsmammor som är helt fantastiska mammor. Men nu förstår jag exakt vad dom menar med den oansvariga unga hönsmorsan. Vår unghöna som fick fyra kycklingar skötte ruvningen galant och första dagarna har också gått bra. Men idag har hon verkligen gjort några icke uppskattade moves som tyder på att hon faktiskt är en tonårsmorsa.
 

En arg hönsmamma och en nyfiken hund. Är övertygad om att det är hönsmamman som går oskadd ur en sådan här konfrontation.
 
 
Är väldigt glad att vi har den andra hönsmamman som är ett år äldre. Hon har inget emot att ta fyra extra kycklingar över natten och lockar till och med in dom i redet när de piper. Det är lite förvånande, jag hade inte väntat mig att det skulle fungera så. På dagarna är dom dock mer uppdelade mellan mammorna. 
 
Nu har en till surhöna placerats sig i ena redet. Jag tar det som ett tecken på att de trivs och har det bra. Och vill de ha lite ägg att ruva på så ska de få det. 
 
Det ska bli intressant att se vad som händer med den här lilla kullen.

Hönan som inte ville ta ansvar

Jag har tidigare hört om folk som får problem när unghöns får kycklingar. Hönsmamman kallas för tonårsmorsa och överger sina kycklingar eller bryr sig inte om dom tillräckligt mycket. Inte helt PK kanske att kalla de för tonårsmorsor. Det finns ju tonårsmammor som är helt fantastiska mammor. Men nu förstår jag exakt vad dom menar med den oansvariga unga hönsmorsan. Vår unghöna som fick fyra kycklingar skötte ruvningen galant och första dagarna har också gått bra. Men idag har hon verkligen gjort några icke uppskattade moves som tyder på att hon faktiskt är en tonårsmorsa.
 
  • Hon går ut på tomten med sina kycklingar och när jag kommer ut för att mota in dom på grund av att några icketrevliga skator börjar cirkulera i luften så springer hon fort in i hönshuset och tar skydd i ett rede. Kycklingarna lämnar hon i sticket ute. Jag får plocka in dom för hand med den andra hönsmamman argt skrikandes på mig.
  • Alla höns går in och flyger upp på pinnen för att sova. Godnatt tänker morsan och hoppar upp hon också. Kycklingarna blir kvar på golvet och piper och piper och är jätterädda. Några hittar in till den andra hönsmamman och får ligga under henne. En kyckling får jag lyfta in.
  • När jag försöker fånga den övergivna kycklingen hoppar morsan ner. Skönt, tänker jag. Men efter 5 minuter börjar kycklingen pipa igen. Jag går ut för att se vad som händer och då har hon hoppat upp på pinnen igen. 

En arg hönsmamma och en nyfiken hund. Är övertygad om att det är hönsmamman som går oskadd ur en sådan här konfrontation.
 
 
Är väldigt glad att vi har den andra hönsmamman som är ett år äldre. Hon har inget emot att ta fyra extra kycklingar över natten och lockar till och med in dom i redet när de piper. Det är lite förvånande, jag hade inte väntat mig att det skulle fungera så. På dagarna är dom dock mer uppdelade mellan mammorna. 
 
Nu har en till surhöna placerats sig i ena redet. Jag tar det som ett tecken på att de trivs och har det bra. Och vill de ha lite ägg att ruva på så ska de få det. 
 
Det ska bli intressant att se vad som händer med den här lilla kullen.
höna - höns - kycklingar - ruvhöna - tonårsmorsa - åsbohöns